Ο Παναγιώτης (Τάκης) Λάζος είναι φυσικός, εκπαιδευτικός στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση και υπεύθυνος του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Ηλιούπολης. Είναι, επίσης, επιστημονικός υπεύθυνος για το Ελληνικό Αρχείο Επιστημονικών Οργάνων του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (www.hasi.gr).
Ανάμεσα στα ερευνητικά και επιστημονικά ενδιαφέροντά του περιλαμβάνονται η ιστορία των επιστημονικών οργάνων και των σχολικών εργαστηρίων φυσικής, ιδιαίτερα εκείνων της ελληνικής κοινότητας της Κωνσταντινούπολης καθώς και ο σχεδιασμός πειραμάτων για το σχολικό εργαστήριο φυσικών επιστημών, συχνά με χρήση μικροελεγκτών και έξυπνων κινητών συσκευών. Έχει συγγράψει πολλά άρθρα σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά, κεφάλαια σε ελληνικούς και διεθνείς τόμους και τη μονογραφία «Επιστημονικά όργανα και πειραματική διδασκαλία των φυσικών επιστημών στην Θεολογική Σχολή της Χάλκης». Έχει λάβει μέρος σε πολλές παραστάσεις stand-up comedy με θέμα την επιστήμη.
Βιβλίο:
Λάζος Παναγιώτης. Επιστημονικά όργανα και πειραματική διδασκαλία των φυσικών επιστημών στην Θεολογική Σχολή της Χάλκης. Ιερά Θεολογική Σχολή Χάλκης. Αθήνα. 2021. ISBN 9786188398573.
Κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους:
Lazos Panagiotis, “Scientific Instruments Turning into Toys: From Franklin’s Pulse Glass to Dipping Birds” στο “Biographies in the History of Physics. Actors, Objects, Institutions” (επιμ. Christian Fostner, Mark Walker). Springer, 2020. ISBN 978-3-030-48508-5. σσ. 237-260.
Lazos Panagiotis, Vlahakis Georgios, “Scientific Instruments and Public Lectures from a Philological Association. The case of Greek Philological Association of Constantinople” στο “Science and Literature: Imagination, Medicine and Space” (επιμ. Tampakis Kostas, Vlahakis Georgios). Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα, 2020. ISBN: 978-960-7905-78-9, σσ. 177-208.
Lazos Panagiotis, Stefanidou Constantina, Skordoulis Costantine, “The collection of Scientific Instruments from the Maraslean Teaching Center and Experimental Science Education: Then and now” στο “Historical Scientific Instruments in Contemporary Education” (επιμ. Cavicchi Elizabeth, Heering Peter). Brill, 2022. ISBN: 978-90-04-49966-9, σσ. 105-121.
Λάζος Παναγιώτης, «Η Μεγάλη του Γένους Σχολή ως κιβωτός του Ελληνικού Λυκείου στο Πέραν» στο «Ιχνεύσεις στην Ιστορία & τη Φιλοσοφία της Επιστήμης, Τόμος Β» (επιμ. Γεώργιος Ν. Βλαχάκης). Ένωση Ελλήνων Φυσικών, Αθήνα, 2021, ISBN:978-618-5451-41-7, σσ. 329-356.
Λάζος Παναγιώτης, «Ο φυσικομαθηματικός Αιμίλιος Καρούσος (1886-1970), 45 χρόνια προσφοράς», στο «Η Λογιοσύνη της Πόλης. Εκπαιδευτικοί και λογοτέχνες της σύγχρονης περιόδου» (επιμ. : Ε. Αχλάδη – Σ. Τσιλένης). Σισμανόγλειο Μέγαρο – Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη & Εταιρεία Μελέτης της καθ’ ημάς Ανατολής, Αθήνα, 2023. ISBN: 978-960-89887-6-7. σσ. 67-83.
Άρθρα σε περιοδικά
Gregory Michael, Varnica Gordana,Lazos Panagiotis, “My favourite experiments – connecting teachers and ideas”, Science in School, 58, June 2022. https://www.scienceinschool.org/article/2022/my-favourite-experiments/.
Πουρνάρα Σαββίνα, Θεοδωροπούλου Δωροθέα, Λάζος Παναγιώτης, «Αποστολή Anti SPIN: Ένα CanSat που αρνείται να περιστραφεί», Open Schools Journal for Open Science, 6(1), 2023, doi: https://doi.org/10.12681/osj.31893.
Lazos Panagiotis, “The Foucault Pendulum of the Phanar Greek Orthodox College in Istanbul: The First in Istanbul?”, Studies in Ottoman Science, 24(2), 723-741, 2023, doi: 10.26650/oba.1284348.
Lazos, Panagiotis, Stefanidou, Constantina, Skordoulis, Constantine. “Bridging the gap: From the laboratory science education of the 19th century in Greece to STEM education”, European Journal of Science and Mathematics Education, 12(1), 1-10. https://doi.org/10.30935/scimath/13826.
Λάζος Παναγιώτης. «Πρόταση για ένα απλό μουσικό όργανο με «ποτήρια που τραγουδούν» και μελέτη της συχνότητας του ήχου με τη βοήθεια της εφαρμογής Phyphox», 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο. Εκπαίδευση και πολιτισμός στον 21ο αιώνα. Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης, Αθήνα, 23-25 Απριλίου 2021. Στο: «6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εκπαίδευση και Πολιτισμός στον 21ο αιώνα. ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ. Τόμος Γ΄. (Επιμέλεια: Ευαγγελία Κανταρτζή). Αθήνα, 2021. ISBN: 978-618-5458-35-5 (Τόμος Γ΄). σσ. 42-48.
Λάζος Παναγιώτης, Κατέρης Αλέξανδρος, Τζαμαλής Παύλος, Τσούκος Σεραφείμ, Βελέντζας Αθανάσιος. «Μία εκπαιδευτική πρόταση για πειραματισμό των μαθητών κατά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση», 12ο Πανελλήνιο και Διεθνές Συνέδριο «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση», ΕΤΠΕ, (διαδικτυακά) 14-16 Μαΐου 2021. Ψηφιακάπρακτικά,σσ. 75-81, ISBN: 978-618-83186-5-6
Lazos Panagiotis. “What postage stamps can tell us about the scientific instruments?” ICHST 2021 Congress, (Διαδικτυακά), 26-31 Ιουλίου 2021. Πρόγραμμα συνεδρίου: https://ichst2021.confea.net/en/event-programme-list
Lazos Panagiotis. “Demonstration experiments in atmospheric optics”, Συνέδριο Launching the Atmospheric Humanities, (Διαδικτυακά), 3-5 Αυγούστου 2021.
Velentzas Athanasios,LazosPanagiotis, Kateris Alexandros, Tsoukos Serafeim, Pavlos Tzamalis Pavlos. “Physics experiments at home. A case study in the era of CoVid-19 quarantine”, 14th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA 2021), το οποίο διοργανώθηκε από το University of Minho – Braga, Portugal, και πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, 30 Αυγούστου – 3 Σεπτεμβρίου 2021. Στο Carvalho, G.S., Afonso, A.S. & Anastácio, Z. (Eds.). (2022). Fostering scientific citizenship in an uncertain world (Proceedings of ESERA 2021). Braga: CIEC, University of Minho. ISBN 978-972-8952-82-2.
Konstantopoulos Konstantinos, Lazos Panagiotis.“The Institute of Physics at the University of Smyrna (1920-1922) and the Professor Phrixos Théodoridès (1892-1982)”, Storie di Scienza, Convegno SISS di giovani studiose e studiosi di storia della scienza, 15-16 Οκτωβρίου 2021, διαδικτυακά.
Λάζος Παναγιώτης, Στεφανίδου Κωνσταντίνα, Σκορδούλης Κωνσταντίνος, «Από το ηλεκτρικό χαλάζι του Volta στην οπτική ίνα του Tyndall: Αναπαράγοντας ιστορικά πειράματα στην τάξη με απλά υλικά», 12ο Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, 19-21 Νοεμβρίου 2021, Αθήνα. Στο: Σκορδούλης Κ., Στεφανίδου Κ., Μανδρίκας Α. & Μπόικος Η. (2023). Ο ρόλος της εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες στην κοινωνία του 21ου αιώνα / Πρακτικά 12ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, Εκδόσεις ΕΚΠΑ, Αθήνα 2023, ISBN 978-618-82007-4-6. σσ. 175-178.
Στεφανίδου Κωνσταντίνα, Λάζος Παναγιώτης, Σκορδούλης Κωνσταντίνος, «Η προσέγγιση των φοιτητριών του ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ στην ανάδειξη ιστορικών επιστημονικών οργάνων της συλλογής του Μαρασλείου ή “Όταν ο Edison συνάντησε τον Wheatstone στο Μαράσλειο”», 12ο Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, 19-21 Νοεμβρίου 2021, Αθήνα. Στο: Σκορδούλης Κ., Στεφανίδου Κ., Μανδρίκας Α. & Μπόικος Η. (2023). Ο ρόλος της εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες στην κοινωνία του 21ου αιώνα / Πρακτικά 12ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, Εκδόσεις ΕΚΠΑ, Αθήνα 2023, ISBN 978-618-82007-4-6. σσ. 240-247.
Λάζος Παναγιώτης, Κυριαζόπουλος Νικόλαος, Κόντος Ευθύμιος, Εζεκελιάν Αναῒτ, «Μελετώντας το φαινόμενο Doppler στην τάξη με ένα παιχνίδι, έναν μικροελεγκτή Arduino και το λογισμικό Audacity», 12ο Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, 19-21 Νοεμβρίου 2021, Αθήνα. Στο: Σκορδούλης Κ., Στεφανίδου Κ., Μανδρίκας Α. & Μπόικος Η. (2023). Ο ρόλος της εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες στην κοινωνία του 21ου αιώνα / Πρακτικά 12ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, Εκδόσεις ΕΚΠΑ, Αθήνα 2023, ISBN 978-618-82007-4-6. σσ. 550-557.
Χαλκίδης Άνθιμος,Στούμπα Αρτεμησία, Γκιόλμας Αριστοτέλης, Λάζος Παναγιώτης, Μιχαλόπουλος Βασίλης, Χατζαρά Ειρήνη, Νταλούκα Δήμητρα-Ευθυμία, Σκορδούλης Διονύσης, Βουτσά Μαρία, Καράμπελα Αναστασία, Νομικού Γεωργία, «Μια διδακτική πρόταση για την εισαγωγή της εκπαιδευτικής ρομποτικής με λύσεις physical computing (Arduino) σε ένα οργανωμένο παιδαγωγικό πλαίσιο», 12ο Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, 19-21 Νοεμβρίου 2021, Αθήνα. Στο: Σκορδούλης Κ., Στεφανίδου Κ., Μανδρίκας Α. & Μπόικος Η. (2023). Ο ρόλος της εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες στην κοινωνία του 21ου αιώνα / Πρακτικά 12ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, Εκδόσεις ΕΚΠΑ, Αθήνα 2023, ISBN 978-618-82007-4-6. σσ. 438-441.
Λάζος Παναγιώτης, «Επίδειξη της σχέσης ανάμεσα στην απλή αρμονική ταλάντωση και την ομαλή κυκλική κίνηση με τη βοήθεια της 3d σχεδίασης και εκτύπωσης», 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Τρισδιάστατης Σχεδίασης και Εκτύπωσης ST3dM2, 19-20 Μαρτίου 2022, διαδικτυακά.
Λάζος Παναγιώτης, «Ένα ουράνιο τόξο στην αίθουσα διδασκαλίας», 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο: Εκπαίδευση και Πολιτισμός στον 21ο αιώνα, Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης, 15-17 Απριλίου 2022, Διαδικτυακά. Στο «7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εκπαίδευση και Πολιτισμός στον 21ο Αιώνα. Πρακτικά Συνεδίου, Τόμος Γ΄. (Επιμέλεια: Ευαγγελία Κανταρτζή, Θάνος Φουργκατσιώτης). Αθήνα, 2022. ISBN: 978-618-5458-52-2 (Τόμος Γ΄) σσ. 16-27.
Stefanidou Constantina,LazosPanagiotis, Skordoulis Kostas, “Student teachers’ approach in studying and disseminating a university collection of historical scientific instruments in the context of informal science education”, 16th Biennial IHPST Conference, 3-7 Ιουλίου 2022, University of Calgary, Canada. Βιβλίο περιλήψεων: https://docs.google.com/document/d/1FX-w6owpU_MQG8etfcrbIdBwfewZ0blN/edit
Lazos Panagiotis, “Demonstrating standing waves. The case of the Argyropoulos Apparatus”, Objects of Understanding: Historical Perspectives on Material Artefacts and Practices in Science Education, 18-22 Ιουλίου 2022, Europa-Universitat Flensburg, Γερμανία.
Lazos Panagiotis, Stefanidou Constantina, Skordoulis Constantine, “A fruitful encounter: When students interact with historical scientific instruments”. 19-23 Σεπτεμβρίου 2022, XLI Symposium of the Scientific Instrument Commission, Αθήνα. Βιβλίο περιλήψεων: https://sic2022.hpdst.gr/wp-content/uploads/2022/09/SIC2022-Book-of-Abstracts-final.pdf
Zarani Flora,Lazos Panagiotis, Lembessis Panagiotis, Gaitanari Polyxeni, Angelogianni Panagoula, Philippou Anastasios. The Museum of Physiology “Georgios Kotzias”. 19-23 Σεπτεμβρίου 2022, XLI Symposium of the Scientific Instrument Commission, Αθήνα. Βιβλίο περιλήψεων: https://sic2022.hpdst.gr/wp-content/uploads/2022/09/SIC2022-Book-of-Abstracts-final.pdf
Lazos Panagiotis. “Made in Greece. Greek manufacturers of scientific instruments for teaching physics in the 20th century”. 19-23 Σεπτεμβρίου 2022, XLI Symposium of the Scientific Instrument Commission, Αθήνα. Βιβλίο περιλήψεων: https://sic2022.hpdst.gr/wp-content/uploads/2022/09/SIC2022-Book-of-Abstracts-final.pdf
Τζαμαλής Παύλος, Τσούκος Σεραφείμ, Λάζος Παναγιώτης, Κατέρης Αλέξανδρος, Βελέντζας Αθανάσιος, «Τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα ως πρόσφορα εργαλεία για διεξαγωγή έρευνας από μαθητές. Η περίπτωση της διερεύνησης διαδοχικών κρούσεων μιας σφαίρας με το δάπεδο»,Scientix Αθήνα 23-25 Σεπτεμβρίου 2022, Scientix, ΕΜΠ, Αθήνα.
Λάζος Παναγιώτης, «Από τον Hooke και τον Savart στον 21ο αιώνα μέσω της 3d εκτύπωσης», Συνέδριο: «Αναλυτικά Προγράμματα: Θεωρία και Πράξη», ΔΔΕ Δυτικής Αττικής, Ελευσίνα, 15-16 Δεκεμβρίου 2022. Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου, «Αναλυτικά Προγράμματα: Θεωρία και Πράξη». Α΄ Τόμος (επιμ. Τσέκου Αικατερίνη, Κατσαμάγκος Αντώνιος, Παπαδοπούλου Αναστασία, Φουλίδη Ξανθίππη). Ελευσίνα, 2023. ISBN A΄ τόμου 978-618-86443-5-9. σσ. 217-224.
Λάζος Παναγιώτης, Στασινάκης Παναγιώτης, «Μία συμπεριληπτική δραστηριότητα STEM για τη δυσχρωματοψία», Συνέδριο: «Αναλυτικά Προγράμματα: Θεωρία και Πράξη», ΔΔΕ Δυτικής Αττικής, Ελευσίνα, 15-16 Δεκεμβρίου 2022. Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου, «Αναλυτικά Προγράμματα: Θεωρία και Πράξη». Β΄ Τόμος (επιμ. Τσέκου Αικατερίνη, Κατσαμάγκος Αντώνιος, Παπαδοπούλου Αναστασία, Φουλίδη Ξανθίππη). Ελευσίνα, 2023. ISBN Β΄ τόμου 978-618-86443-6-6. σσ. 241-252.
Lazos Panagiotis, “The role of collections of scientific instruments in attracting students. The case of Greek schools in Istanbul”, 2nd Conference of the International Academy of the History of Science, Αθήνα, 12-15 Σεπτεμβρίου 2023.
Lazos Panagiotis, Stefanidou Constantina, Skordoulis Constantine, “Primary student teachers’ engagement with a historical orrery in the context of informal science education”. 18-22 Σεπτεμβρίου 2023, XLΙI Symposium of the Scientific Instrument Commission, Palermo, Ιταλία.
Αυγέρη Ελένη, Λαζαρή Άννα Μαρία, Ρεπούση Σταματία, Λάζος Παναγιώτης, Στεφανίδου Κωνσταντίνα, Σκορδούλης Κωνσταντίνος, Εργαστήριο με τίτλο: «Διδακτική αξιοποίηση ιστορικών επιστημονικών οργάνων: Η περίπτωση του μηχανικού πλανητάριου του Μαράσλειου Διδασκαλείου», 13οΠανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, Ιωάννινα, 10-12 Νοεμβρίου 2023.